torstai 6. syyskuuta 2012

Vanhakaupunki-Viikinranta

Vanhankaupunginkosken alue on ehdottomia lempipaikkojani Helsingissä. Alue on pieteetillä suunniteltu ja todella viihtyisä. Itse asiassa siitä sekä viereisestä Arabianrannasta innostukseni arkkitehtuuria ja kaupunkisuunnittelua kohtaan on ylipäätään alkanut. Siksi olen alueen kehittämisestä tarkka; valmishan tämäkään Helsingin kolkka ei ole. Viereinen Vanhakaupunginlahden lintukosteikko, Helsingin ehdoton ykkösluontokohde, asettaa sekin alueelle omat vaatimuksensa.

Lempinäkymiäni Helsingissä.
 Aloitetaan Vanhastakaupungista

Kaikki lähtee siitä, että Lahdenväylä bulevardisoidaan. Tätä bulevardijuttua selvitellään nyt Kaupunkisuunnitteluvirastossa, ja olen kuullut huhua, että Lahdenväylällä se jäisi tekemättä poikkeuksellisen suurten liikennemäärien vuoksi. Oletan siis, ettei Lahdenväylää bulevardisoida kehälle asti, vaikka moni niin haluaisi tehdä, minäkin. Bulevardisoin sen kuitenkin Vantaanjoelle asti. Tuo matka ei voi haitata niin paljoa, kyse on muutamasta sadasta metristä. Kuitenkin näin saataisiin aika mukavaa kaupunkia. Kustaa Vaasan tietä pitkin menisi ratikka, joka kääntyisi Viikintielle.

Rakennetaan Kustaa Vaasan tien meluvihreät siinä Intiankadun ja Valtimontien välillä, tämähän on itsestäänselvyys, joka ei edes liity mihinkään bulevardisointeihin. Olen itse asunut siinä Kustaa Vaasan tien varren opiskelijakämpässä, ja voin kertoa että kyllä nykyään osataan eristää ääntä. Lisäksi se pohjoisempi metsikkö Intiankadun ja Valtimontien välillä joutaa minusta mennä, samoin niitä kerrostalotontteja siellä sopisi tiivistää. Intiankadun eteläpuoliseen metsään en koskisi, mutta siitä myöhemmin.

Sitten plagioin nimimerkkiä KariS, joka ehdotti Oden blogilla joskus muinoin, että gryndataan Koskelan varikko ja heivataan se Viikinrantaan. Idea on täydellinen! Se Koskelan varikko on yllättävän iso, ja siihen paikkaan saisi vaikka kuinka monta korttelia tiivistä kaupunkia. Etenkin kun siihen yhdistetään Koskelantien ja Lahdenväylän eritasoliittymän muuttaminen esmes liikenneympyräksi, kaupungin rakentaminen näin vapautuvalle alueelle sekä Koskelan roimakin tiivistäminen.

Annalan metsät ja kalliot ovat myös vähän tiellä. Siinä Koskelantietä vasten, niiden viljelypalstojen pohjoispuolella oleva kostea lehto on merkittävä lintukohde ja muutenkin kiva ja vaikuttava, joten en koskisi siihen. Pitää bulverdienkin varrella olla aukkoja, jotta liikennesaasteet pääsevät tuulettumaan. Sen sijaan eteläisempi osa, se kallioinen tammilehto, ei ole merkitty mitenkään merkittäväksi luontokohteeksi. Vähän ihmettelen, sillä jalopuulehto on kuitenkin jalopuulehto, eli oletan luontoväen kyllä älähtävän, mikäli tuohon yritetään kajota. Siispä asetan sen selvitysalueeksi (vihreä). Koko tota rajattua aluetta en rakentaisi, enkä millään Kampin tehokkuudella muutenkaan, mutta jotain taloa tonne alueelle olisi kiva saada. Huomattakoon myös, että  nämä Annalan alueet ovat Museoviraston hampaissa varmasti, onhan Helsinki alkujaan perustettu juuri tuonne. Näistä vanhan asutuksen merkeistä en tiedä mitään, joten en yritäkään sanoa mitään painavaa.

Paitsi että mua hotsittaisi hirveästi rakentaa Vanhankaupungintien varren niityille rivi tai pari sellasta Pispala-tyylistä puutaloa, aika tiheästi. Käsittääkseni juuri noilla alueilla on jotain 1500-luvun kylän perustuksia, joten saattaa jäädä rakentamati. Mutta minusta toi olisi tosi kiva ajatus. Kartassa selvitysalueena, mutta ei sama vihreä kuin Annalassa, vaan harmaampi, museaalisempi.

Näille niityille rivi työläisromanttisia taloja. Taustalla häämöttää Metropolian katto.
Ja kokonaisuus siis näin:


Näytä Vanhakaupunki-Koskela suuremmalla kartalla

Ja jatketaan Viikinrantaan

Viikinrannan pienteollisuusalue, rujo ja ihan alikäytössä, on siinä rakastamani Koskenrannan asuinalueen vieressä. Elikkä sitä Koskenrantaa teollisuuden tilalle. Arkkitehtonisesti, planning-tasolla saisi olla vähän tiiviimmin. Lisäksi kivijalkoihin voi vallan hyvin (lue: pitäisi) osoittaa liiketilaa. Alueelle tehtiin keväällä kaava, joka oli ihan paska ja meni pöydälle syksyyn. Käytän kaavan osa-aluejakoa (kuva on huono, mutta parempaakaan en löytänyt).

 http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2011/Ksv_2011-02-24_Kslk_05_El/E1574447-FD67-4158-A152-6CD000D0B527/img_0.png

Luonto asettaa reunaehdot. Alue on kiinni siinä Vanhakaupungin linturuovikossa (myöhemmin ornislangiksi VK), joka on, kuten sanottu, Helsingin merkittävin luontokohde. Uhkana on lisääntynyt kulutus ja alueella hiippailemaan rupeavat lemmikit, ennen kaikkea kissat. Onneksi suunnittelualueen ja varsinaisen ruovikon välissä kulkee vanha jätevedenpuhdistamon laskuoja, joka estää suurimmat ihmisryntäykset sangen hyvin. Pusikkoinen oja on sekin tärkeä lintualue, joten senkin rannan tulisi pysyä nykyisenlaisena.

Viikintien pohjoispuolisella kalliolla on pikkiriikkinen suo, joka on merkitty arvokkaaksi kasvillisuuskohteeksi. Se ei ole mikään maailman tärkein kasvillisuusaarre, mutta ottakaamme se nyt kuitenkin huomioon.

Ja hommiin: Viikintien varteen rakennetaan tiiviimmin: korkeimmat talot ja katuun kiinni. Osa-alueella 1 Viikintien länsipuolelle sopii aika moneen kohtaan talorivi, viitisen kerrosta. Tien itäpuolelle taas sopisi pari kolme kortteliakin. Siitä itäänpäin sellaista nättiä townhousea, kunnes saavutetaan sen laskuojan pusikot. Niistä ei häviä yksikään, eli päällystetty pinta ei saa siirtyä nykyistä idemmäs senttiäkään. Luontoa on vieressä vaikka millä mitalla, mutta koska suojelualue ei ole (pohjimmiltaan) virkistysalue, tarvitsevat asukkaat myös pari korttelupuistoa, jossa touhuta ja virkistyä. Maisemallisesti voisi olla aika makeeta, jos nämä korttelipuistot ulottuisivat suunnittelualueen itärajalta Viikintielle asti vajaan korttelin leveydellä. Eli aina n. 4 korttelia taloja, yksi puistoa. Lisäksi reitit Vantaanjoen varrelle tulee olla hyvät, jotta osa sunnuntaikävelyistä ohjautuisi sinnekin.

Viikintien pohjoispuolinen kallio (Osa-alue 4) rakennetaan myös täyteen kerrostaloja. Nykyinen voimalaitoshärpäke mikälie saa myös luvan siirtyä. Sen kallion itäosa jätetään paljolti paljaaksi, jotta se suo turvataan (ei se oikeasti tule kestämään, vaikka tehtäisi mitä), mutta ennen kaikkea siksi, että alueen lapsilla on vastakin kiipeily- ja aikuisilla ulkoilukalliot. Lisäksi siinä kohtaa on I maailmansodan aikaiset linnoitukset, jotka on muinaismuistolailla automaattisesti suojeltuja. Onpahan tulevilla sukupolvilla sitten yksi ilmeinen täydennysrakentamiskohde lisää, mikäli tämä ratkaisu osoittautuu huonoksi.

Vanha vedenpuhdostamon tontti (Osa-alue 2), kuvassa ruskealla, on ongelmallinen alue, sillä se on aivan kiinni siinä VK:n ruovikossa ja leppälehdossa, luonnonsuojelualueita molemmat. Täällä jos missä se tuhoisaksi äityvä kulutus on uhka, mikäli alue gryndataan täyteen ihmisiä. Ratkaisu: ei gryndata, vaan laitetaan se Koskelan ratikkavarikko tälle tontille! Samalla tulee väkisinkin tulee vedettyä ratikkakiskot (kuvassa mustalla) Viikintielle tulevan asuinalueen läpi, ja hyvin pienellä vaivalla ratikkalinjaa voi jatkaa Viikin kampukselle, jolloin saadaan liityntäyhteys tulevalle Raide-Jokerille kivasti.

Hernepellonkujan alue (Osa-alue 3), eli se teollisuusalue, jota en ole maalannut gryndaus-sinisellä, nauttii vuokrasopimusta vielä pitkälle 2030-luvulle, enkä jaksanut tehdä sille nyt mitään. Siihen alueeseen vaikuttaa ennen kaikkea se, mitä sen Lahdenväylän kanssa tehdään.

Eli näin:


Näytä Viikinranta suuremmalla kartalla

Vaihtoehtotulevaisuus

Kekkasin aikanaan, että olisi siistiä, jos se Viikinrannan ratikka  kulkisi Hämeentietä pitkin. Tai siis tulevan tiederatikan olisi mielestäni pitänyt kulkea Hämeentietä pitkin, sillä TaiK on sen varrella. Nyt TaiK kuitenkin käsittääkseni siirtyy Otaniemeen, joten Hämeentien yhteydellä ei ole enää niin väliä. Onneksi. Se olisi nimittäin ollut vaikea rakentaa, sillä Hämeentie on etenkin pohjoisosastaan kovin kapea. Itse asiassa ihan tarpeettoman vaikeaa, paljon parempi vaan ajaa Kustaa Vaasan tietä pitkin. Kirjotanpa nyt ideani kuitenkin esille, kai tätäkin on kiva joskus pappana muistella. Eli:

Hämeentiellä on kyllä tilaa Vanhankaupungintien risteykseen (siihen vanhalle 52:n päättärille) asti. Pari metriä voidaan kyllä nirhiä puistoista, etupihoista ja vaikka pyöräkaistoista. Eli sille matkalle saadaan kyllä ängettyä ratikkakaistat.

Hämeentien ihan loppupäässä sitä tilaa ei enää ole, joten se täytyy ottaa autoilta. Kielletään läpiajo Viikintielle ja sallitaan sillä pätkällä vain tontille ajo. Se pätkä kuvassa punaisella. Läpiajoliikennettä aiheuttaaksemme voidaan vetää Kaironkatu ja Vanhakaupunginkatu Kustaa Vaasan tielle, 1+1 kaistaa kummallekin (mustalla). Lisäksi se Viikintien risteys voi olla ratikoille liian jyrkkä, joten sitä tietä pitäisi ehkä leventää itäpuoleltaan (sinisellä).

Eli näin:


Näytä Hämeentien ratikka suuremmalla kartalla 

4 kommenttia:

  1. Joo muuten, mutta pari juttua. Ei tehdä ratikkavarikoita pintaan jos sen vaan voi suinkin välttää. Siksi että ne on jotain kymmenkunta hehtaaria. Jos nyt ihan oikeeasti haluaa tehdä jostain kissoista ongelman, niin rakennetaan sitten vaikka allergiataloja jossa on kissat kielletty luonnonsuojelualueen reunaan.

    Ratikkaa ei saa oikein kääntymään Hämeentieltä Viikintielle. Vaatisi käytännössä vaikean ja kalliin eritason, en lämpene. Eli Kustaa Vaasantien kautta.

    Miksi se mäen Viikintien puoleinen rinne on rakentamatta?

    VastaaPoista
  2. Ratikkavarikoista:
    Mmh. Sanotaan nyt näin, että tossa olisi minust aika sopiva kymmenkunta hehtaaria, jos semmonen pitäis ratikkaverkon sisältä löytää. Mut jos haluaa jotain kansia rakennella ja onkaloita kaivella niin rakennetaan sitten. Mut mä pitäisin sen varikon kuitenkin siinä luosualueen rajalla, Viikintien varrelle sopisi jotain talojakin, kannelle tai miten nyt haluaakaan tehdä.

    Kissoista:
    Funtsin joskus, että tekisi Viikinrannan taloista stadin vuokrakämppä tjsp. virityksiä, jotka olis lemmikeiltä kielletty. Mut ei varmaan onnistu koska kommunismi ja viherfasismi.

    Hämeentien ratikka:
    En tiedä vaatisko eritasoa, jos sitä siltaa leventäisi ja tekisi siihen mutkaan loivennuksen. Jotain betonikantta se vaatisi kyllä. Mutta joo, turhan vaikeaa, jotta Kustaa Vaasaa vaan.

    Viikintien mäki:
    Eiks siinä kohtaa oo just ne linnotusten suuaukot? Vai onk ne jotain muita onkaloita? Ja vaikkei oliskaan, olis siinä minusta maisemallisesti ja lasten leikkipaikallisesti ihan mukavaa olla vähän kalliorinnettä, lue: en nyt jaksanut piirtää siihen sinistä :)

    VastaaPoista
  3. Se on muuten Valtimontie, Valimoita on Pitskussa ja Vantaan Tammistossa. Jostain muistan lukeneeni että se Annalan takana oleva Tammilehto olisi Helsingin hienoin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ilmankos kuulostikin niin tutulta vanhan pitskulaisen korvaan ;)

      Poista