sunnuntai 17. maaliskuuta 2013

Miksi vihreät oikein kannattavat ruuhkamaksuja?

Se on hassua, että ne on nimenomaan vihreät kunnallispoliitikot, jotka Helsingissä paasaavat ruuhkamaksujen puolesta. Lue esmes toveri Oskalan sangen loistelias kirjoitus aiheesta.

Ruuhkamaksun tavoite on sujuvoittaa autoliikennettä, siis nopeuttaa autolla ajamista kaupungissa. Tämä on niin palikka-taloustiedettä, että jopa biologi käsittää sen: on kaksi tapaa jakaa hyödyke (tässä tapauksessa siis ajoväylä), hinta tai jono. Nykymallissa hyödyke jaetaan jonojen perusteella, eli ne saavat ajaa kaupungissa jotka jaksavat jonottaa ruuhkassa. Hinnoittelemalla väylä Helsingissä  jonottajista osa tippuu pois, jolloin loput pääsevät ajamaan joutuisammin. Yksinkertaista.

Vihreiden joukossa on kuitenkin vähiten autoilijoita, ja muutenkin ne vihaavat autoja [1]. Siksi on vähän kummallista, että juuri ja ainoastaan he jaksavat pitää huolta autoliikenteen sujuvuudesta. Mun mielestä tämä on jo aika hassua.

Näin ollen  vihreiden tulisi pysyä lestissään ja keskittyä olennaiseen, eli elävän ja tiiviin kaupunkiympäristön luomiseen. Vihreiden kannattaa vastustaa kantakaupungin autopaikkanormia, sillä se haittaa tiiviin ja taloudellisesti vireän kaupungin rakentamista. Samoin vihreiden kannattaa vastustaa esmes Hakaniemen toriparkkia, sillä se on vain veronmaksajien tuhlausta.

Samoin vihreiden kannattaa keskittyä puolustamaan oikeasti tehokkaita liikennemuotoja, eli julkisia, jalankulkua ja pyöräilyä (lue Oskalan toinen sangen loistelias kirjoitus). Eli ratikoille tarvitaan omat, kunnolliset kaistat, joissa ei ole pysäköityjä autoja häiritsemässä, motareille bussikaistat, pyörille kattava runkoverkosto ja keskustasta helposti käveltävä ja viihtyisä.

Mutta ei näihin juttuihin ruuhkamaksuja tarvita. Kun Helsinkiin ollaan saatu toimiva julkisen ja kevyen liikenteen järjestelmä, saavat autoilijat ruuhkailla keskenään ihan rauhassa. Kiroilkoot siellä toisiaan. Kaipa noissa aiemmissakin asioissa riittää vihreille hommaa ihan tarpeeksi.

Mutta toki autopuolueen pitää sitten olla looginen. Helsingissähän ei ole ruuhkia, sanotaan. Lue esmes Oskalan ekan sangen loisteliaan blogauksen Usari-version kommenttisäie. Jos täällä ei ole ruuhkia, niin sitten ei tarvita keskustatunnelia, Pasilanväylää, uusia eritasoliittymiä tai muuta autoilua sujuvoittavia hankkeita. Jos niitä ruuhkia sitten yhtäkkiä onkin, niin sitten laitetaan ruuhkamaksut ja rakennetaan ramppien sijasta kaupunkia. Kaupungissa ei tule haaskata tilaa motariramppeihin eikä veronmaksajien rahaa pidä haaskata kalliisiin tunneleihin, oli autoilusta mitä mieltä tahansa.

Eli arvon vihreät poliitikot: irtisanoutukaa jo siitä autopuoleen agendasta. Ei teillä ole siihen syytä. Keskittykää kaupungin puolustamiseen sen sijaan.

[1] Ajallemme uskollisena luotan siihen, että blogistin mutu ja stereotypiat ovat täysin oikeellisia. Siksi minun ei tarvitse perustella väitettäni mitenkään.

(Ruuhkaisen ja nykivän liikenteen saasteet? Melu? Noi on niin... obvious.)

1 kommentti:

  1. Sähelsin kommenttieni kanssa, mutta Teemu kirjoitti 20.3.13 seuraavaa:

    "Tämä erinomaisen hyvä. Yksi juttu noihin motarien bussikaistoihin liittyen. Paremmin, tosin monimutkaisemmin, kyse on hyötyliikennekaistoista. Eli niitä käyttää myös rekat. Tämä on olennaista siksi, että jos tai pikemminkin kun työmatkaliikenne Kehä III jumittaa niin se on ikävää, jos valtakunnan logistiikka jumittaa niin se on isompi ongelma."

    Johon mä sitten vastasin:

    "Joo varmasti. Lähinnä tarkoitin sellaisia järjestelyjä yleisesti, että julkisten ei tarvi jäädä jonottelemaan autoruuhkaan. Tarkoittaa toki myös esim. kunnon liikennevaloetuuksia yms."

    VastaaPoista