tiistai 4. joulukuuta 2012

Bussit ja ilmastonmuutos

Oli taas näitä pieniä iloja talvipäivässä. Bussikuski kertoilemassa faktoja ilmastonmuutoksesta ennen bussin lähtöä.

Itse olen jättäytynyt käytännössä täysin ilmastonmuutoskeskustelun ulkopuolelle. Kyllähän minä perusasiat siitä tiedän, mutta tällä hetkellä se vänkäys on pitkälti metodiikkakikkailua, johon minulla ei ole mitään sanottavaa. Lisäksi olen tehnyt näin osaksi mielenosoituksellisista syistä: ilmastonmuutos ei ole ainoa vakava ympäristöuhka, on meillä mm. kemikalisoituminen ja biodiversiteettikatokin. Eikä niistä puhuta mitään.

Mutta onhan se mukava kuulla, että keskustelua on käyty niin paljon ja niin kiivaasti, että bussikuskikin voi tuntea osaavansa meteorologiaa. Tai no mistäs minä tietäisin, mitä se kuski vapaa-ajallaan tai entisessä elämässään on opiskellut, mutta heittäydytään nyt blogityylillisistä syistä stereotypioiden vietäväksi. Siinähän olisi voinut saada jo melkein väittelyn aikaiseksi. Kelatkaa, tietellinen väittely bussia odotellessa!

Mutta sen sanon, vaikken ole mikään fyysikko tai käpistelijä - hyi olkoon - että 16 vuoden perusteella ei ilmastosta voida sanoa yhtään mitään. Se, ettei lämpötila ole noussut tuossa ajassa samaa tahtia hiilidioksidipitoisuuden kanssa, ei kerro varmaksi juuta eikä jaata.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti