keskiviikko 4. heinäkuuta 2012

Malmin lentokenttä

Tilanpuutteesta kärsivässä Helsingissä katseet tähyävät myös Malmin pienlentokentän suuntaan. Ja ihmekös tuo, onhan se alueena suuri, 210 hehtaaria suoja-alueineen. Olisi uudella 10 000 asukkaallaan osa Pohjois-Helsingin laajenevaa keskusta. Vaan eipä ole ihan ongematonta.


Näytä suurempi kartta

Malmin lentokenttä on merkittävä lentokoulutus- ja ilmailuharrastuksen kenttä. Sepä ei minua oikeastaan kiinnosta hittojakaan. Vihdin Nummelassa, 50 kilsan päässä Helsingistä on pienlentokenttä, johon voidaan varmasti siirtää Malmin harrastus- ja koulutustoiminta byrokratiasalamasodan jälkeen. Kaupunki voi vaikka kustantaa ilmailuoppilaille ilmaiset bussimatkat koulutuslennoille. Kuulemma Hyvinkäälläkin on joku vastaava kenttä. Ne on tuohon hommaan ihan tarpeeksi lähellä.


Näytä suurempi kartta

Luonnollisesti alueella on historiallisia arvoja, onhan se harvoja ennen sotia rakennettuja lentokenttiä. Terminaalirakennus on merkittävä modernin aikakauden rakennus. No, sitä terminaalia ei kai kukaan ole purkamassa. Siihen ympärille tulenisi (konditionaalin futuuri?) kyllä lentoaiheinen virkistysalue. Muutoin laaja asfalttikenttä nyt tuskin on sen kummempaa historiaa. Lisäksi kenttä on rakennettu vaikeasti rakennettavalle savimaalle, mutta eiköhän tuon rakentaminen onnistu. Uskoni insinöörien voimaan on rajaton.

Malmin kentällä on myös paljon viranomaistoimintaa. Mm. Rajavartiolaitoksen koneet ja pelastushelikopterit käyttävät sitä. Tämäkin asia lienee ratkaistavissa. Hernesaaren eteläkärkeen suunnitellaan helikopterikenttää, josta käsin voidaan hoitaa myös viranomaislentoja. Hanke on monilta osin ongelmallinen: se maksaa yli 80 miljoonaa ja haittaa Hernesaaren asuntotuotantoa. Ehdotankin, että mikäli Malmin kenttä rakennetaan, helikopterikenttä rakennetaan Keilaniemen kärkeen ponttoonien varalle. Kyllä sen voi niinkin tehdä. Onhan uskoni insinöörien voimaan rajaton.

Mutta sitten se luonto. Malmin kenttä on tärkeä lintualue, arvoluokkaa I. Alue on avoin mutta heinikkoinen ja pusikkoinen, siis täydellinen ihan omansalaiselle linnustolle. Se, että linnusto on rikas tarkoittaa luonnollisesti sitä, että alue on tarpeeksi iso ja siellä on monipuolinen kasvustonsa. Varmasti siellä on myös paljon erilaisia hyönteisiä - siis tervettä ja laadukasta ruohostoympäristöä. Sitä, kuinka ainutlaatuinen kenttä on osana muuta maisemaa, en osaa arvioida yhtään. Varmasti kuitenkin oleellinen.

Vaaleansininen rajaus tarkoittaa merkittävää lintukohdetta
Näistä syistä - luonto, huono rakennettavuus ja rannikon helikopterikentän tarve - olen muuttanut mieltäni enkä enää kannata Malmin lentokentän gryndaamista. Tilaa kasvulle kyllä löytyy pääkaupunkiseudulta. Joka tapauksessa asialla ei ole kiire, Malmin kenttä pysyy nykyisessä käytössään vuoteen 2034 asti.

Tai sanotaan niin, etten kannata alueen gryndaamista vielä. Niitä kymmentätuhatta asukastakin oleellisempaa on nimittäin se, että lentokentän läpi pitäisi vetää juna. Kuten muistamme, mielestäni Östersundom vaatii junan. Sipoon Sibbesborg vaatii sen jo ihan tosissaan, se ei ole enää mielipidekysymys. Samalla vaivalla sen lähijunan voisi ulottaa Porvooseenkin. Tämä ns. Heli-rata on suunniteltu erkanemaan pääradasta Tapanilan kohdalla ja kulkemaan Malmin kentän pohjoispuolelta itää kohti, käsittääkseni kartassa näkyvää Suurmetsäntietä mukaillen. Mikä ei onnistu, sillä silloin junarata pitäisi vetää Jakomäen suon poikki. Kyseinen suo on luonnonsuojelualue ja harvoja tyyppinsä edustajia Etelä-Suomessa. Lisäksi Vantaan puolella Fazerilassa radan pitäisi kulkea pohjavesialueen poikki. Siksi junaradan pitäisi kulkea etelämpänä.

Entä jos...

Leikitään hetki, että kaikki ongelmat on ratkottu. Lentokentän alueen linnusto koostuu peipoista ja pajulinnuista, Keilaniemeen on rakennettu helikopterikenttä ja savimaa onkin osoittautunut tarkemmissa mittauksissa ikikallioksi. Kerron nyt, mitä tekisin.

Aika paljon kenttää ympäröiviä alueita pitäisi säästää. Tattarisuon lehdot säästäisin siksi, että ne ovat lehtoja, ja toisaalta kentän länsipuoliset pellot linnustonsa ja virkistysarvojensa takia. Rakentaisinkin oikeastaan vain varsinaisen lentokentän sekä sen pohjoispuolisen pellon Suurmetsäntiehen kiinni. Tiivistä ja nättiä, tottakai.

Junarata olisi kiva vetää Malmin asemalle, muttei kyllä ainakaan helposti onnistu. Toisaalta uusi asuinalue vaatii oman juna-aseman, sillä matkat Malmille ovat aivan liian pitkät. Niinpä vetäisin junaradan (vihreä) irti pääradasta Pukinmäen kohdalla. Sieltä rata menisi Ala-Malmin niityn läpi lentokentälle. Juna-asema voisi olla jossain nykyisten kiitoratojen risteämispisteen kohdalla. Sieltä rata kulkisi kohti itää Lahdenväylän yli tai ali ja Porvoonväylän eteläpuolella Östersundomiin. Lentokentän ja Malmin juna-asemat yhdistettäisiin Jokeri II:lla (musta), joka tuossa vaiheessa lienee jo pikaratikka.

Eli näin:


Näytä Malmin lentokenttä suuremmalla kartalla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti